Marie-Anne Bastin is de ombudsman. Zij is advocaat aan de balie te Brussel.
Grégoire de Wilde d’Estmael, advocaat aan te balie te Waals Brabant, is de plaatsvervanger van de ombudsman.
De Service is een onafhankelijke instantie, onder de koupel van AVOCATS.BE
Hoe werkt deze Service ? |
|
|
Een advocaat of cliënt dient gratis een klacht in bij de Service. De ombudsman of zijn plaatsvervanger, beiden benoemd voor een periode van drie jaar, ontvangt alle klachten en controleert of die volledig en gegrond zijn . Hij verwijst de klacht door naar een lokale ombudsman die ze zal behandelen. Elke balie heeft een lijst met minstens 3 lokale ombudsmannen. Zij hebben allemaal de nodige ervaring en kennis, en zijn allemaal erkend bemiddelaar. Zo garanderen ze een menselijke en correcte aanpak van de klacht. De ombudsman kiest de lokale ombudsman, benoemd voor een période van drie jaar hernieuwbaar, uit de lijst van de balie waar de advocaat in kwestie ingeschreven is . Als de cliënt met die keuze niet akkoord gaat, duidt de ombudsman een persoon aan uit een lijst van een ander arrondissement. Zo waarborgt de Service de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de lokale ombudsman. De lokale ombudsman onderzoekt de klacht en zoekt mogelijke oplossingen. Hij kan daarvoor zowel de advocaat als de cliënt (apart of tezamen) ondervragen. De lokale ombudsman stelt een oplossing voor en doet aanbevelingen. Advocaat en cliënt kunnen die oplossing en aanbevelingen volgen, maar zijn daartoe niet verplicht. Ze kunnen ook zelf voorstellen doen. Gemiddeld duurt de oplossing van een geschil 94 dagen vanaf het moment dat het klachtenbestand als voltooid wordt beschouwd De Service is een gekwalificeerde entiteit conform boek XVI WER. Zie meer informatie op https://economie.fgov.be/fr/themes/entreprises/reglement-extrajudiciaire... Alle informatie en documenten die beschikbaar zijn op deze site kunnen ook worden verkregen per e-mail of op een andere duurzame drager. Elk jaar publiceert de Ombudsdienst een verslag over zijn werk dat beschikbaar is op deze website. U kunt het op aanvraag per e-mail of in gedrukte versie verkrijgen. |
Eerst op lager niveau oplossing zoeken |
|
|
De Service staat aan de top van de piramide van de zogenaamde buitengerechtelijke geschillenregeling (niet voor de rechtbank) tussen advocaten en cliënten.. Op het laagste niveau kan ook een advocatenkantoor zelf een gelijkaardige dienst oprichten. Als een advocaat of een advocatenkantoor zo’n dienst heeft, moet je eerst via die dienst je probleem proberen op te lossen. Ook als er geen dienst is, moeten advocaat en cliënt steeds eerst zelf proberen hun problemen uit te praten en op te lossen. Pas als er op die manier geen oplossing uit de bus komt, kan je een beroep doen op de Service. Je kan op 2 manieren gratis een klacht indienen bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA). • Online, via het klachtenformulier • Per brief, aan mevrouw Marie-Anne Bastin (ombudsman) Service Ombudsman des avocats de l’Ordre des barreaux francophones et germanophone, Guldenvlieslaan, 65 1060 Brussel |
Volgens de wet |
|
|
De wet legt op dat consumentengeschillen in de eerste plaats buiten de rechtbank moeten worden opgelost. Ze laat toe dat een bepaalde sector of beroepsgroep een eigen instantie creëert die daarvoor instaat. Voor de Franstalige en Duitstalige balies van België advocaten is dat de Service Ombudsman des avocats de l’Ordre des barreaux francophones et germanophone. De Service is bevoegd om in alle geschillen tussen Franstalige en Duitstalige advocaten en hun cliënten tussen te komen. Hij houdt daarbij rekening met het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van Economisch Recht en de deontologische regels. De Europese Commissie heeft een platform gecreëerd voor onlinegeschillenbeslechting als gevolg van e-commerce : https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show Het ODR-platform probeert geschillen die voortkomen uit e-commerce op te lossen zonder voor de rechtbank te gaan. Het platform kan niet worden gebruikt voor geschillen tussen een consument en een gekwalificeerde entiteit. |
De Service beschikt over een eigen budget dat toereikend is voor de vervulling van zijn taken. Dat budget is toegekend door l'Ordre des barreaux francophones et germanophone.
De Service beslist onafhankelijk op welke manier dat budget wordt gebruikt, in functie van de noden en de werklast.